Syarat-syarat Pertandingan Pingpong KARISMA IV
1.0 PERATURAN AM
1.1. Selain daripada peraturan-peraturan yang terkandung, pertandingan ini akan dijalankan mengikut Undang-Undang ITTF (International Table Tennis Federation).
1.2. Sekiranya berlaku perselisihan/persoalan dari pentafsirannya, maka undang-undang dalam Bahasa Inggeris yang terkini akan dipatuhi.
2.0 TARIKH
1hb dan 2hb April 2011.
3.0 TEMPAT PERTANDINGAN
3.1 Pertandingan ini akan diadakan di :-
3.1.1 Gelanggang Gymnasium JUST, bagi pelajar siswi
3.1.2 Gymnasium Khalid Al-Walid Yarmouk Irbid, bagi pelajar siswa
4.0 PENYERTAAN
4.1. Kontinjen yang mengambil bahagian hendaklah menghantar borang penyertaan kepada:-
URUSETIA
KARNIVAL SUKAN MAHASISWA MALAYSIA (KARISMA) Ke-4
Unit Atucara Program & Infrastruktur Sukan
Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia Jordan
Tel:+962779838948
Email: karismajordan@ymail.com
Unit Atucara Program & Infrastruktur Sukan
Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia Jordan
Tel:+962779838948
Email: karismajordan@ymail.com
4.2. Penyertaan Kontinjen adalah seperti:-
4.2.1. PERMAI ( IRBID )
4.2.2. PPMA ( AMMAN )
4.2.3. PRISMA ( MAFRAQ )
4.2.2. PPMA ( AMMAN )
4.2.3. PRISMA ( MAFRAQ )
4.2.4. PERMATA ( MU’TAH )
4.3 Setiap kontinjen hanya dibenarkan menghantar satu (1) pasukan siswa dan satu (1) pasukan siswi sahaja:
Siswa
3 perseorangan
3 perseorangan
2 beregu
2 simpanan
Jumlah 9 Orang sahaja.
Siswi
3 perseorangan
3 perseorangan
2 beregu
2 simpanan
Jumlah 9 Orang sahaja.
4.4. Jumlah dalam setiap pasukan adalah termasuk seorang yang dikenali sebagai PENGURUS atau KETUA yang boleh menjadi wakil untuk acara taklimat ringkas, perbincangan antara pasukan mahupun cabutan undi.
4.5. Setiap pasukan hendaklah mengisikan borang yang telah disediakan dan dikembalikan selewat-lewatnya sebelum jam 10 malam 10hb Mac 2011 (Khamis)
5.0 MESYUARAT PENGURUS PASUKAN
5.1. Mesyuarat Pengurus Pasukan akan diadakan suatu masa sebelum pertandingan dimulakan.
5.2. Senarai nama yang disahkan semasa Mesyuarat Pengurus Pasukan adalah muktamad.
5.2. Senarai nama yang disahkan semasa Mesyuarat Pengurus Pasukan adalah muktamad.
6.0 SENARAI PEMAIN-PEMAIN
6.1 Pengurus / Ketua Pasukan dikehendaki menyerahkan SATU (1) SENARAI NAMA
PEMAIN-PEMAIN dalam borang khas yang disediakan kepada Jawatankuasa
Pertandingan TIGA PULUH (30) MINIT sebelum perlawanan bermula beserta posisi
setiap pemain.
7.0. PERATURAN PERTANDINGAN DALAM KUMPULAN
7.1 Pertandingan berformatkan LIGA setiap perlawanan mengandungi 3 perseorangan dan 2 beregu.
7.2 Sesuatu pasukan akan memenangi sesuatu pertembungan apabila memenangi 3
5 perlawanan.
7.3 Mata set adalah sebanyak 11, dan jika kedudukan mata terikat pada angka 10-10, maka kemenangan hendaklah ditentukan dengan beza 2 mata, dan jika berlarutan pada angka 24-24, mata 25 adalah mata penamat.
7.4 Setiap perlawanan berlangsung sebanyak 5 set utama dan akan menang apabila memenangiset 3-0, 4-1 ataupun 3-2.
7.5 Nisbah bagi menentukan juara liga akan dikira seperti berikut(mengikut keutamaan) :-
7.5.1 Kemenangan pertembunganterbanyak
7.5.2 Pertembungan muka ke muka
7.6 Pakaian pemain hendaklah menutup aurat sejajar dengan mahasiswa/I Islam.
7.7 Semua pasukan hendaklah mengikut peraturan yg ditetapkan oleh pihak pengadil dan keputusan pengadil adalah muktamad.
8.0 PERLAWANAN
8.1 Semua perlawanan akan dimulakan mengikut masa yang telah ditetapkan oleh jawatankuasa pengelola pertandingan.
8.2 Setiap pasukan dikehendaki berada ditempat permainan LIMA BELAS MINIT lebih awal dari masa yang dijadualkan
Penangguhan masa LIMA BELAS MINIT hanya akan diberi dan selepas penangguhan tersebut maka pengadil berkuasa memberi kemenangan percuma kepada pasukan yang hadir mengikut jadual.
9.0 BANTAHAN
9.1 Sebarang bantahan hendaklah dibuat satu (1) jam selepas perlawanan berkenaan tamat dengan wang cagaran sebanyak JOD20.00 secara bertulis.
9.2 Wang cagaran akan dipulangkan semula sekiranya bantahan berjaya.
10.0 TATATERTIB/DISPLIN
10.1. Sebarang kelakuan dari pemain atau penyokong dari mana –mana kontinjen yang melampau sehingga menggangu perlawanan, pasukan dari kontinjen terbabit akan dibatalkan serta merta dari perlawanan. Setiap kemenangan akan ditarikbalik tanpa sebarang tolak ansur.
11.0 HADIAH
11.1. Hadiah-hadiah akan diberikan kepada kategori siswa dan siswi:-
KATEGORI / PINGAT | SISWA | SISWI |
EMAS | 1 (9) | 1 (9) |
PERAK | 1 (9) | 1 (9) |
GANGSA | 1 (9) | 1 (9) |
JUMLAH PINGAT | 54 |
Syarat-syarat Pertandingan Sepak Takraw
KARISMA IV
1. PERATURAN AM
1.1. Selain daripada peraturan-peraturan yang terkandung, pertandingan ini akan dijalankan mengikut undang-undang International Sepaktakraw Federation(ISTAF).
1.2. Sekiranya berlaku perselisihan/persoalan dari pentafsirannya, maka undang-undang dalam Bahasa Inggeris yang terkini akan dipatuhi.
1.2. Sekiranya berlaku perselisihan/persoalan dari pentafsirannya, maka undang-undang dalam Bahasa Inggeris yang terkini akan dipatuhi.
2. TARIKH PERTANDINGAN
2.1 1hb April 2011 & 2hb April 2011
3. TEMPAT PERTANDINGAN
3.1 Gelanggang futsal Universiti Yarmouk
4. PENYERTAAN
4.1. Kontinjen yang mengambil bahagian hendaklah menghantar borang penyertaan kepada:-
URUSETIA
KARNIVAL SUKAN MAHASISWA MALAYSIA (KARISMA) Ke-4
Unit Atucara Program & Infrastruktur Sukan
Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia Jordan
Tel: ___________________
Email: karismajordan@ymail.com
Unit Atucara Program & Infrastruktur Sukan
Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia Jordan
Tel: ___________________
Email: karismajordan@ymail.com
4.2. Penyertaan Kontinjen adalah seperti:-
4.2.1. PERMAI ( IRBID )
4.2.2. PPMA ( AMMAN )
4.2.3. PRISMA ( MAFRAQ )
4.2.2. PPMA ( AMMAN )
4.2.3. PRISMA ( MAFRAQ )
4.2.4. PERMATA ( MU’TAH )
4.3. Setiap kontinjen hanya dibenarkan menghantar tiga(3) pasukan lelaki yang terdiri daripada 4 orang sepasukan seorang simpanan
4.4. Jumlah dalam setiap pasukan adalah termasuk seorang yang dikenali sebagai PENGURUS atau KETUA yang boleh menjadi wakil untuk acara taklimat ringkas, perbincangan antara pasukan mahupun cabutan undi
4.5. Setiap Pasukan hendaklah mengisikan borang yang telah disediakan dan dikembalikan selewat-lewatnya sebelum jam 10 malam 10hb Mac 2011 (Khamis)
5.0 MESYUARAT PENGURUS PASUKAN
5.1. Mesyuarat Pengurus Pasukan akan diadakan suatu masa sebelum pertandingan acara Bola Tampar dimulakan.
5.2. Senarai nama yang disahkan semasa Mesyuarat Pengurus Pasukan adalah muktamad.
5.2. Senarai nama yang disahkan semasa Mesyuarat Pengurus Pasukan adalah muktamad.
6.0 SENARAI PEMAIN-PEMAIN
6.1 Pengurus / Ketua Pasukan dikehendaki menyerahkan SATU (1) SENARAI NAMA PEMAIN-PEMAIN dalam borang khas yang disediakan kepada Jawatankuasa pertandingan LIMA BELAS (15) MINIT sebelum perlawanan bermula beserta posisi setiap pemain
7.0 PERATURAN PERTANDINGAN DALAM KUMPULAN
7.1. Pertandingan dijalankan dalam bentuk LIGA.
7.2 Setiap pertembungan akan mengandungi tiga(3) regu perlawanan, iaitu Regu 1,Regu 2 dan Regu 3 akan dijalankan dengan tertib menurut senarai yang diserahkan.
7.3 Mana-mana pasukan yang memenangi lawannya samada 3-0 mendapat 4 mata, dan jika dengan 2-1 mendapat 3 mata, manakala pasukan yang kalah tidak mendapat apa-apa mata (0 mata)
7.4. Pasukan dengan mata tertinggi akan dikira sebagai pemenang. Jika kiraan mata diperolehi sama, maka kedudukannya akan ditentukan dengan kaedah berikut:
7.4.1. Kiraan perbezaan SET daripada SET menang yang diperolehi oleh pasukan berkenaan.
7.4.2. Kiraan perbezaan ANGKA-ANGKA MATA (points) daripada jumlah angka-angka mata yang diperolehi pasukan berkenaan
7.4.2. Kiraan perbezaan ANGKA-ANGKA MATA (points) daripada jumlah angka-angka mata yang diperolehi pasukan berkenaan
8.0 PERLAWANAN
8.1 Semua perlawanan akan dimulakan mengikut masa yang telah ditetapkan oleh jawatankuasa pengelola pertandingan.
8.2 Setiap pasukan dikehendaki berada ditempat permainan LIMA BELAS MINIT lebih awal dari masa yang dijadualkan
Penangguhan masa LIMA BELAS MINIT hanya akan diberi dan selepas penangguhan tersebut maka pengadil berkuasa memberi kemenangan percuma kepada pasukan yang hadir mengikut jadual.
9.0 BANTAHAN
9.1 Sebarang bantahan hendaklah dibuat satu (1) jam selepas perlawanan berkenaan tamat dengan wang cagaran sebanyak JOD20.00 secara bertulis.
9.2 Wang cagaran akan dipulangkan semula sekiranya bantahan berjaya.
10.0 TATATERTIB/DISPLIN
10.1 Sebarang kelakuan dari pemain atau penyokong dari mana –mana kontinjen yang melampau sehingga menggangu perlawanan. Pasukan yang dari kontinjen terbabit akan dibatalkan serta merta dari perlawanan. Setiap kemenangan akan ditarikbalik tanpa sebarang tolak ansur
11.0 HADIAH-HADIAH
11.1. Hadiah-hadiah akan disediakan/diberikan seperti berikut:
KATEGORI / PINGAT | SISWA |
EMAS | 3 (4) |
PERAK | 3 (4) |
GANGSA | 3 (4) |
JUMLAH PINGAT | 36 |
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Syarat-syarat Pertandingan Olahraga KARISMA IV
1.0 PERATURAN AM
1.1 Selain daripada peraturan-peraturan yang terkandung, pertandingan ini akan dijalankan mengikut Undang-Undang International Association of Athletics Federations(IAAF)
1.2 Sekiranya berlaku perselisihan/persoalan dari pentafsirannya, maka undang-undang dalam Bahasa Inggeris yang terkini akan dipatuhi.
1.2 Sekiranya berlaku perselisihan/persoalan dari pentafsirannya, maka undang-undang dalam Bahasa Inggeris yang terkini akan dipatuhi.
2.0 TARIKH
1hb dan 2hb April, 2011.
3.0 TEMPAT PERTANDINGAN
3.1 Pertandingan ini akan diadakan di :-
3.1.1 Stadium Madinah Hassan bagi siswa.
3.1.2 Stadium JUST bagi siswi.
4.0 PENYERTAAN
4.1. Kontinjen yang mengambil bahagian hendaklah menghantar borang penyertaan kepada:-
URUSETIA
KARNIVAL SUKAN MAHASISWA MALAYSIA (KARISMA)2011 IRBID
Unit Penganjuran dan Penyertaan
Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia Jordan
Tel: ___________________
Email: _____________________
Unit Penganjuran dan Penyertaan
Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia Jordan
Tel: ___________________
Email: _____________________
4.2. Penyertaan Kontinjen adalah seperti:-
4.2.1. PERMAI ( IRBID )
4.2.2. PPMA ( AMMAN )
4.2.3. PRISMA ( MAFRAQ )
4.2.2. PPMA ( AMMAN )
4.2.3. PRISMA ( MAFRAQ )
4.2.4. PERMATA ( MU’TAH )
4.3 Setiap kontinjen hanya dibenarkan satu(1) pasukan siswa dan satu(1) pasukan siswi sahaja:
Acara solo (100m, 200m, 400m, 12 peserta (2 peserta setiap
Lompat tinggi, Lompat jauh) acara)
Acara bergilir-gilir (4x100, 4x400m) 4 peserta setiap acara
Acara 1500m Terbuka
Jumlah 18 Orang sahaja(tidak termasuk peserta 1500m)
4.4. Jumlah dalam setiap pasukan adalah termasuk seorang yang dikenali sebagai PENGURUS atau KETUA yang boleh menjadi wakil untuk acara taklimat ringkas, perbincangan antara pasukan mahupun cabutan undi
4.5. setiap Pasukan hendaklah mengisikan borang yang telah disediakan dan dikembalikan selewat-lewatnya sebelum jam 10 malam 10hb Mac 2011 (Khamis)
5.0 MESYUARAT PENGURUS PASUKAN
5.1. Mesyuarat Pengurus Pasukan akan diadakan suatu masa sebelum pertandingan acara olahraga dimulakan.
5.2. Senarai nama yang disahkan semasa Mesyuarat Pengurus Pasukan adalah muktamad.
5.2. Senarai nama yang disahkan semasa Mesyuarat Pengurus Pasukan adalah muktamad.
6.0 SENARAI PEMAIN-PEMAIN
6.1 Pengurus / Ketua Pasukan dikehendaki menyerahkan SATU (1) SENARAI NAMA PEMAIN-PEMAIN dalam borang khas yang disediakan kepada Jawatankuasa pertandingan TIGA PULUH (30) MINIT sebelum perlawanan bermula beserta posisi setiap pemain
7.0. PERATURAN DALAM PERTANDINGAN
7.1 Peserta yang layak bertanding adalah mengikut nama peserta yang didaftarkan. Pertukaran peserta adalah sama sekali tidak dibenarkan.
7.2 Pembahagian lorong dan persediaan peralatan seperti baton akan dimaklumkan dan diberikan semasa perlawanan.
7.3 Sesetengah acara akan dilaksanakan berperingkat iaitu pusingan saringan dan pusingan akhir. Acara tersebut akan dimaklumkan kemudian.
7.4 Semua peserta yang telah melayakkan diri dari pusingan awal ke pusingan berikutnya, tidakdibenarkan menarik diri daripada menyertai acara tersebut.
7.5 Bagi acara 1500m,tiada had peserta ditetapkan dan pungutan pingat akan di ambil kira dalam pemarkahan keseluruhan pasukan.
7.6 Pakaian pemain hendaklah menutup aurat sejajar dengan mahasiswa/mahasswi Islam.
7.7 Semua pasukan hendaklah mengikut peraturan yg ditetapkan oleh pihak pengadil dan keputusan pengadil adalah muktamad.
8.0 PERLAWANAN
8.1 Semua perlawanan akan dimulakan mengikut masa yang telah ditetapkan oleh jawatankuasa pengelola pertandingan.
8.2 Setiap pasukan dikehendaki berada ditempat permainan LIMA BELAS MINIT lebih awal darimasa yang dijadualkan
Penangguhan masa LIMA BELAS MINIT hanya akan diberi dan selepas penangguhan tersebut maka pengadil berkuasa memberi kemenangan percuma kepada pasukan yang hadir mengikut jadual.
9.0 BANTAHAN
9.1 Sebarang bantahan hendaklah dibuat satu (1) jam selepas perlawanan berkenaan tamat dengan wang cagaran sebanyak JOD20.00 secara bertulis.
9.2 Wang cagaran akan dipulangkan semula sekiranya bantahan berjaya.
10.0 TATATERTIB/DISPLIN
10.1. Sebarang kelakuan dari pemain atau penyokong dari mana –mana kontinjen yang melampau sehingga menggangu perlawanan, pasukan yang dari kontinjen terbabit akan dibatalkan serta merta dari perlawanan. Setiap kemenangan akan ditarikbalik tanpa sebarang tolak ansur
11.0 HADIAH
11.1. Hadiah-hadiah akan diberikan kepada kategori siswa dan siswi:-
Acara | Emas | Perak | Gangsa |
100m | 1 | 1 | 1 |
200m | 1 | 1 | 1 |
400m | 1 | 1 | 1 |
4x100m | 4 | 4 | 4 |
4x400m | 4 | 4 | 4 |
1500m | 1 | 1 | 1 |
Lompat Tinggi | 1 | 1 | 1 |
Lompat Jauh | 1 | 1 | 1 |
JUMLAH PINGAT | 13x2 | 13x2 | 13x2 |
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Syarat-syarat Permainan Dart
KARISMA IV
1.0 PERATURAN AM
1.1 Semua pertandinganhendaklah mengikut Undang-Undang International Dart Federation( IDF ).
1.2. Sekiranya berlaku perselisihan/persoalan dari pentafsirannya, maka undang-undang dalam Bahasa Inggeris yang terkini akan dipatuhi.
2.0 TARIKH
1hb & 2hb APRIL 2011
3.0 TEMPAT
3.1 Perlawanan dijalankan di rumah pelajar pada sebelah malam.
4.0 PENYERTAAN
4.1. Kontinjen yang mengambil bahagian hendaklah menghantar borang penyertaan kepada:-
URUSETIA
KARNIVAL SUKAN MAHASISWA MALAYSIA (KARISMA) Ke-4
Unit Atucara Program & Infrastruktur Sukan
Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia Jordan
Tel: ___________________
Email: karismajordan@ymail.com
Unit Atucara Program & Infrastruktur Sukan
Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia Jordan
Tel: ___________________
Email: karismajordan@ymail.com
4.2 Secara umumnya penyertaan berpasukan adalah seperti berikut :-
3.3.1. PERMAI ( IRBID )
3.3.2. PPMA ( AMMAN )
3.3.3. PRISMA ( MAFRAQ )
3.3.2. PPMA ( AMMAN )
3.3.3. PRISMA ( MAFRAQ )
3.3.4. PERMATA ( MU’TAH )
4.3 Setiap kontinjen hanya dibenarkan menghantar satu(1) pasukan siswa dan satu(1) pasukan siswi sahaja:
Siswa
4 Orang
Jumlah 4 Orang sahaja
4 Orang
Jumlah 4 Orang sahaja
Siswi
4 Orang
Jumlah 4 Orang sahaja
4 Orang
Jumlah 4 Orang sahaja
3.5 Setiap Pasukan hendaklah mengisikan borang yang telah disediakan dan dikembalikan selewat-lewatnya sebelum jam 10 malam 10hb Mac 2011 (Khamis)
4.0 PENDAFTARAN
4.1 Setiap kontinjen yang mengambil bahagian dalam pertandingan ini mestilah mengisi borang penyertaan yang disediakan oleh Jawatankuasa Teknikal dan Pertandingan
4.2 Setiap kontinjen boleh mendaftarkan tidak lebih dari 4 orang untuk setiap pasukan. Jumlah minima pemain dalam satu pasukan adalah 4 orang
5.0 KATEGORI PERTANDINGAN
5.1 Semua pemain adalah bermain untuk 1 kategori utama sahaja iaitu secara BERKUMPULAN
6.0 SISTEM PERTANDINGAN
6.1 Pertandingan akan dijalankan secara silang berganti 3 kali lontaran
6.2 Setiap pemain akan dibekalkan dengan 3 batang dart
6.3 Setiap peserta mempunyai 27 kali percubaan lontaran yang dibahagikan dengan 3 set
6.4 Pemain akan bersilang ganti membuat lontaran setelah 3 kali lontaran di dalam setiap set
6.5 Pemain-pemain juga adalah tertakluk kepada peraturan-peraturan “House Rules”
6.6 Mata lontaran akan diambil oleh juri bertugas setelah pemain membuat 3 kali lontaran
6.7 Jika dart yang dilontar ke papan jatuh/ tidak melekat pada papan. Ia dianggap sebagai satu lontaran dan akan dikira sebagai 0 mata
6.8 Jika semasa dalam permainan, didapati pemain memegang dart di papan. Maka, mata akan dikira pada tika pemain menyentuh dart tersebut
6.9 Kemenangan pasukan adalah dikira setelah kesemua pemain membuat lontaran dalam ketiga-tiga set yang ditetapkan
7.0 BANTAHAN
7.1 Bantahan bertulis yang ditandatangani oleh Ketua kontinjen hendaklah diserahkan kepada Urusetia Pertandingan atau Wakilnya tidak lewat dari 15 minit selepas tamat kejohanan
7.2 Bantahan juga disertakan dengan wang cagaran sebanyak JOD20.00 bagi setiap bantahan. Jika bantahan itu diterima, wang bantahan akan dikembalikan.
8.0 TATATERTIB/DISPLIN
8.1 sebarang kelakuan dari pemain atau penyokong dari mana –mana kontinjen yang melampau sehingga menggangu perlawanan. Pasukan yang dari kontinjen terbabit akan dibatalkan serta merta dari perlawanan. Setiap kemenangan akan ditarik balik tanpa sebarang tolak ansur
9.0 HADIAH
9.1 Hadiah-hadiah akan diberikan kepada kategori siswa dan siswi:-
KATEGORI / PINGAT | SISWA | SISWI |
EMAS | 1 (4) | 1 (4) |
PERAK | 1 (4) | 1 (4) |
GANGSA | 1 (4) | 1 (4) |
JUMLAH PINGAT | 24 |
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Syarat-syarat Permainan Catur KARISMA IV
1.0 PERATURAN AM
1.1 Semua pertandingan hendaklah mengikut Undang-Undang Fédération Internationale des Échecs(FIDE).
1.2 Selain dari peraturan ini, Jawatankuasa Penganjur adalah berhak meminda/mengadakan peraturan-peraturan tambahan.
2.0 TARIKH
1hb dan 2hb April 2011.
3.0 TEMPAT PERTANDINGAN
3.1 Pertandingan ini akan diadakan di rumah pelajar.
4.0 PENYERTAAN
4.1. Kontinjen yang mengambil bahagian hendaklah menghantar borang penyertaan kepada:-
URUSETIA
KARNIVAL SUKAN MAHASISWA MALAYSIA (KARISMA) Ke-4
Unit Atucara Program & Infrastruktur Sukan
Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia Jordan
Tel: ___________________
Email: karismajordan@ymail.com
Unit Atucara Program & Infrastruktur Sukan
Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia Jordan
Tel: ___________________
Email: karismajordan@ymail.com
4.2. Penyertaan Kontinjen adalah seperti:-
4.2.1. PERMAI ( IRBID )
4.2.2. PPMA ( AMMAN )
4.2.3. PRISMA ( MAFRAQ )
4.2.2. PPMA ( AMMAN )
4.2.3. PRISMA ( MAFRAQ )
4.2.4. PERMATA ( MU’TAH )
4.3 Setiap kontinjen hanya dibenarkan menghantar satu (1) pasukan siswa dan satu (1) pasukan siswi sahaja dan setiap pasukan akan menghantar 3 orang peserta.
4.4. Jumlah dalam setiap pasukan adalah termasuk seorang yang dikenali sebagai PENGURUS atau KETUA yang boleh menjadi wakil untuk acara taklimat ringkas, perbincangan antara pasukan mahupun cabutan undi.
4.5. Setiap pasukan hendaklah mengisikan borang yang telah disediakan dan dikembalikan selewat-lewatnya sebelum jam 10 malam 10hb Mac 2011 (Khamis)
5.0 MESYUARAT PENGURUS PASUKAN
5.1. Mesyuarat Pengurus Pasukan akan diadakan suatu masa sebelum pertandingan dimulakan.
5.2. Senarai nama yang disahkan semasa Mesyuarat Pengurus Pasukan adalah muktamad.
5.2. Senarai nama yang disahkan semasa Mesyuarat Pengurus Pasukan adalah muktamad.
6.0 SENARAI PEMAIN-PEMAIN
6.1 Pengurus / Ketua Pasukan dikehendaki menyerahkan SATU (1) SENARAI NAMA
PEMAIN-PEMAIN dalam borang khas yang disediakan kepada Jawatankuasa
Pertandingan TIGA PULUH (30) MINIT sebelum perlawanan bermula beserta posisi
setiap pemain.
7.0. PERATURAN PERTANDINGAN DALAM KUMPULAN
7.1 Pertandingan berformatkan kalah mati.
7.2 Empat pasukan akan dibahagikan kepada dua kumpulan.
7.3 Masa untuk satu perlawanan adalah 40 minit
7.3.1 Seorang pemain mempunyai masa 20 minit.
7.4 Nisbah bagi menentukan juara setiap perlawanan akan dikira seperti berikut(mengikut keutamaan) :-
7.4.1 Kemenangan atas pihak lawan secara “checkmate” atau pihak lawan kehabisan masa yang diperuntukan.
7.4.2 Jika berlaku seri, pihak pengadil akan menentukan kemenangan dengan mengira markah berdasarkan buah yang tinggal:
7.4.2.1 Queen = 8 markah
7.4.2.2 Rook = 5 markah
7.4.2.3 KnightdanBishop = 3 markah
7.4.2.4 Pawn = 1 markah
7.4.3 Pasukan tersebut dikira juara jika 2 atau 3 orang peserta kumpulan
tersebut menang dalam setiap perlawanan.
7.5Tidak dibenarkansama sekali pemain untuk membuat bising atau sebarang
gangguan ketika giliran pihak lawan.
7.6 Pakaian pemain hendaklah menutup aurat sejajar dengan mahasiswa/mahasiswI Islam
7.7 Semua pasukan hendaklah mengikut peraturan yg ditetapkan oleh pihak pengadil dan keputusan pengadil adalah muktamad.
8.0 PERLAWANAN
8.1 Semua perlawanan akan dimulakan mengikut masa yang telah ditetapkan oleh jawatankuasa pengelola pertandingan.
8.2 Setiap pasukan dikehendaki berada ditempat permainan LIMA BELAS MINIT lebih awal dari masa yang dijadualkan
Penangguhan masa LIMA BELAS MINIT hanya akan diberi dan selepas penangguhan tersebut maka pengadil berkuasa memberi kemenangan percuma kepada pasukan yang hadir mengikut jadual.
9.0 BANTAHAN
9.1 Sebarang bantahan hendaklah dibuat satu (1) jam selepas perlawanan berkenaan tamat dengan wang cagaran sebanyak JOD20.00 secara bertulis.
9.2 Wang cagaran akan dipulangkan semula sekiranya bantahan berjaya.
10.0 TATATERTIB/DISPLIN
10.1. Sebarang kelakuan dari pemain atau penyokong dari mana –mana kontinjen yang melampau sehingga menggangu perlawanan, pasukan dari kontinjen terbabit akan dibatalkan serta merta dari perlawanan. Setiap kemenangan akan ditarikbalik tanpa sebarang tolak ansur.
11.0 HADIAH
11.1. Hadiah-hadiah akan diberikan kepada kategori siswa dan siswi:-
KATEGORI / PINGAT | SISWA | SISWI |
EMAS | 1 (3) | 1 (3) |
PERAK | 1 (3) | 1 (3) |
GANGSA | 1 (3) | 1 (3) |
JUMLAH PINGAT | 18 |
Syarat-syarat Permainan Tenpin Boling KARISMA IV
1.0 PERATURAN AM
1.1 Semua pertandingan hendakla hmengikut Undang-Undang Pertandingan
Fédération Internationale des Quilleurs (FIQ)
1.2 Selain dariperaturan ini, Jawatankuasa Penganjur adalah berhak meminda/mengadakan peraturan-peraturan tambahan.
2.0 TARIKH
1hb dan 2hb April, 2011.
3.0 TEMPAT PERTANDINGAN
3.1 Pertandingan ini akan diadakan di Irbid Bowling Center di mana siswi sebelah pagi dan siswa sebelah petang.
4.0 PENYERTAAN
4.1. Kontinjen yang mengambil bahagian hendaklah menghantar borang penyertaan kepada:-
URUSETIA
KARNIVAL SUKAN MAHASISWA MALAYSIA (KARISMA) Ke-4
Unit Atucara Program & Infrastruktur Sukan
Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia Jordan
Tel: ___________________
Email: karismajordan@ymail.com
Unit Atucara Program & Infrastruktur Sukan
Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia Jordan
Tel: ___________________
Email: karismajordan@ymail.com
4.2 Secara umumnya penyertaan berpasukan adalah seperti berikut :-
4.2.1. PERMAI ( IRBID )
4.2.2. PPMA ( AMMAN )
4.2.3. PRISMA ( MAFRAQ )
4.2.2. PPMA ( AMMAN )
4.2.3. PRISMA ( MAFRAQ )
4.2.4. PERMATA ( MU’TAH )
4.4 Setiap kontinjen hanya dibenarkan menghantar satu(1) pasukan siswa dan satu(1) pasukan siswi sahaja:
Siswa
Pasukan 5 Orang
Jumlah 5 Orang sahaja.
Pasukan 5 Orang
Jumlah 5 Orang sahaja.
Siswi
Pasukan 5 Orang
Jumlah 5 Orang sahaja.
Pasukan 5 Orang
Jumlah 5 Orang sahaja.
4.5 Jumlah dalam setiap pasukan adalah termasuk seorang yang dikenali sebagai PENGURUS atau KETUA yang boleh menjadi wakil untuk acara taklimat ringkas, perbincangan antara pasukan mahupun cabutan undi.
4.6 Setiap pasukan hendaklah mengisi borang yang telah disediakan dan dikembalikan selewat-lewatnya sebelum jam 10 malam 10hb Mac 2011 (Khamis)
5.0 PENDAFTARAN
5.1 Setiap kontinjen yang mengambil bahagian dalam pertandingan ini
mestilah mengisi borang penyertaan yang disediakan oleh Jawatankuasa
Teknikal dan Pertandingan.
5.2 Setiap kontinjen boleh mendaftarkan pemain dalam satu pasukan sebanyak 5 orang.
6.0 KATEGORI PERTANDINGAN
6.1 Semua pemain adalah bermain untuk 4 kategori utama :-
6.1.1 Individu
6.1.2 Duo/Regu
6.1.3 Trio
6.1.4 5 sepasukan
7.0 SISTEM PERTANDINGAN
7.1 Setiap peserta akan bermain 4 games.
7.2 Jumlah mata bagi 4 games tersebut akan digunakan untuk penentuan kemenangan bagi semua acara dipertandingkan.
7.3 Bagi acara individu & 5 sepasukan, secara automatik semua peserta bertanding untuk 2 acara tersebut.
7.4 Bagi acara duo & trio, setiap zon yang mempunyai 5 peserta akan dibahagi 2 iaitu 1 pasukan bertanding untuk acara duo dan 1 pasukan bertanding untuk acara trio.
7.5 Untuk peralatan bola dan kasut akan disediakan di tempat perlawanan. Peserta disarankan membawa stoking masing-masing.
8.0 PERLAWANAN
8.1 Semua perlawanan akan dimulakan mengikut masa yang telah ditetapkan oleh jawatankuasa pengelola pertandingan.
8.2 Setiap pasukan dikehendaki berada ditempat permainan LIMA BELAS MINIT lebih awal dari masa yang dijadualkan.
Penangguhan masa LIMA BELAS MINIT hanya akan diberi dan selepas penangguhan tersebut maka pengadil berkuasa memberi kemenangan percuma kepada pasukan yang hadir mengikut jadual.
9.0 BANTAHAN
9.1 Sebarang bantahan hendaklah dibuat satu (1) jam selepas perlawanan berkenaan tamat dengan wang cagaran sebanyak JOD20.00 secara bertulis.
9.2 Wang cagaran akan dipulangkan semula sekiranya bantahan berjaya.
10.0 TATATERTIB/DISIPLIN
10.1. Sebarang kelakuan dari pemain atau penyokong dari mana –mana kontinjen yang melampau sehingga menggangu perlawanan, pasukan dari kontinjen terbabit akan dibatalkan serta merta dari perlawanan. Setiap kemenangan akan ditarik balik tanpa sebarang tolak ansur.
11.0 HADIAH
11.1 Hadiah-hadiah akan diberikan kepada kategori siswa dan siswi:-
SISWA DAN SISWI | |||||
Pingat / Kategori | Kumpulan | Trio | Duo/Regu | Individu | Jumlah |
Emas | 10 | 6 | 4 | 2 | 66 |
Perak | 10 | 6 | 4 | 2 | |
Gangsa | 10 | 6 | 4 | 2 |
No comments:
Post a Comment